36+ profesionálních servisů s více než 1800 servisy v Evropě

27 let zkušeností v oblasti pneumatik a auto/pneu servisů​

Celkové hodnocení 4,5 na Google

Prvky pasivní bezpečnosti ve vozidlech

V dnešní době, kdy automobilový průmysl prochází rychlým technologickým rozvojem, se bezpečnost stala jedním z nejdůležitějších aspektů designu automobilů. Týká se nejen řidičů a cestujících, ale také osob nacházejících se mimo vozidlo. Díky tomu jsou dnešní auta nejbezpečnější vůbec.

 

Mimo to není vhodné úplně se spoléhat pouze na technologii – v našich vozidlech jsou rovněž komponenty, které nás chrání, i když si to neuvědomujeme. Jedná se o prvky tzv. pasivní bezpečnosti.

Co je pasivní bezpečnost?

 

Řízení auta je riskantní záležitost. Řidiči si musí být vědomi mnoha potenciálních nebezpečí na silnici, a i když je v konečném důsledku na nich, aby jim zabránili a vyhnuli se jim, existují prvky aktivní bezpečnosti, jejich činnost spočívá v předcházení dopravním nehodám. Těmito prvky jsou brzdy, světla, ABS, ESP a mnoho dalších moderních řešení.

 

V tomto článku se však zaměřujeme na jiné, méně viditelné, ale stejně důležité prvky. To právě ony nás v případě nehody ochrání. Stručně řečeno, zatímco prvky aktivní bezpečnosti předcházejí nehodám, prvky pasivní bezpečnosti jsou klíčové, jelikož pokud už k nehodě dojde, zmírní její následky a ochrání naše životy.

prvky pasivní bezpečnostní vůz

Jaké prvky jsou součástí pasivní bezpečnosti našeho vozu?

 

I když občas jejich význam podceňujeme, prvky pasivní bezpečnosti našeho vozu jsou nesmírně důležité prvky, na které bychom neměli zapomínat.

Podvozek a karoserie

Podvozek a karoserie

 

Karoserie našeho auta je první linií obrany pro naši bezpečnost na silnici. Při navrhování automobilu inženýři vyvíjejí metody, sloužící k rozptýlení energie uvolněné při srážce. Moderní automobily využívají inovativní řešení, jako jsou plasty vyztužené uhlíkovými vlákny, hliník a skleněná vlákna, která absorbují významnou část síly nárazu.

 

Tyto inovativní materiály nejen absorbují energii nárazu, ale také snižují hmotnost vozidla, a jak víme, s rostoucí hmotností automobilu se zvyšuje jeho kinetická energie, což znamená více energie a síly nárazu. Proto musí nárazníky, deformovatelné kapoty a další prvky karoserie hrát dvojí roli, aby se zvýšila bezpečnost cestujících.

Když je síla nárazu obzvlášť velká, prvky karoserie nestačí a ke slovu přichází podvozek, tedy konstrukce vozu. Cestující jsou chráněni uvnitř speciálně navržené klece, která je schopna odolat těžkým nárazům bez deformace nebo se deformovat kontrolovaným a vypočítaným způsobem. Pro výrobu podvozku se používají materiály s mnohem větší tvrdostí a tuhostí než pro výrobu karoserie. Obvykle se jedná o lisovanou ocel, vyztužený hliník nebo dokonce uhlíková vlákna.

 

Před uvedením na trh musí každý vůz projít řadou náročných nárazových testů, při kterých se posuzuje, jak efektivně se konstrukce deformuje a jak dobře pohlcuje a rozptyluje energii nárazu. Vozy jsou hodnoceny na stupnici od nuly do pěti hvězdiček a výsledky těchto testů jsou publikovány a veřejně dostupné na stránkách evropského výzkumného institutu Euro NCAP

Bezpečnostní pásy

 

Přejděme nyní k jednomu z nejdůležitějších a nejrozpoznatelnějších prvků pasivní bezpečnosti na světě. I když jeho počátky sahají až do 40. let minulého století, kdy v roce 1959, geniální švédský inženýr Nils Bohlin vynalezl tříbodový bezpečnostní pás. Jeho revolučním nápadem bylo zesílení konstrukce pásu třemi upevňovacími body, což výrazně zlepšilo ochranu a stabilizaci těla při nehodě.

 

Tento systém se rychle stal standardem pro všechna vozidla a zůstává jím dodnes. Firma Volvo, pro kterou Nils Bohlin pracoval, se rozhodla uvolnit patent na tento vynález, aby jej mohli používat i další výrobci z celého světa. Avšak až o několik desetiletí později se bezpečnostní pásy staly povinnými na všech místech k sezení.

 

Bezpečnostní pásy

Bezpečnostní pásy dosud zachránily životy více než milionu osob a odhaduje se, že snižují riziko úmrtí při dopravních nehodách o 45 %. Bohužel někteří řidiči jejich existenci stále ignorují nebo je používají nesprávně. Ohrožují tak sebe i ostatní a vystavují se rovněž vysokým pokutám. Zákon o provozu na pozemních komunikacích klasifikuje nepřipoutáni bezpečnostního pásu sice jako méně závažný přestupek, který má za následek ztrátu pouze tří bodů v rámci bodového systému, ale také finanční postih ve výši až 2 000 Kč na místě nebo do 2 500 Kč ve správním řízení, pokud není připoután řidič. Pokud však veze cestující, kteří mají rovněž nezapnuté bezpečnostní pásy, je dobré vědět, že tuto pokutu platí samotní cestující.

Airbag

Airbag

 

Airbag jako prvek pasivní bezpečnosti v autech byl vynalezen v roce 1971, když firma Mercedes-Benz požádala o jeho patentování. Od té doby se stal nepostradatelným prvkem pasivní bezpečnosti v automobilech a spolu s bezpečnostními pásy působí jako vynikající spojenec při snižování závažnosti zranění v případě vážné nehody.

 

Prvním vozem, který jej po letech testování a zkoušek zařadil do své výbavy, byl Mercedes Benz třídy S z roku 1981. Byl to výchozí bod pro jednu z nejúspěšnějších bezpečnostních epizod v historii. Stejně jako bezpečnostní pásy, i airbagy zachránily životy milionů řidičů po celém světě. Již léta se vyvíjejí a plní svou funkci v celém prostoru pro cestující, což umožňuje vybavit nejbezpečnější vozy na trhu až osmi nebo deseti airbagy umístěnými uvnitř vozidla.

Jak funguje systém airbagů? Senzory měří sílu nárazu a pokud je síla dostatečně silná, airbagy se aktivují , aby se snížila závažnost nárazu a snížil tlak na cestující. To vše se děje v průběhu několika milisekund. Po nehodě se airbagy vyfouknou, aby se zabránilo udušení a dalšímu zranění cestujících.

 

Úřady nyní vyžadují, aby každé nové auto bylo standardně vybaveno alespoň jedním airbagem – tím pro řidiče. Jediným doporučením pro použití airbagu je jeho deaktivace při cestování s dětskou sedačkou na sedadle spolujezdce nebo v případě, že na sedadle sedí těhotná žena. Poté se doporučuje deaktivovat airbag spolujezdce, jelikož na straně řidiče žádná taková možnost není.

 

 

Opěrka hlavy

 

Opěrky hlavy v autě jsou nejen prvkem zajišťujícím pohodlí při jízdě, ale především hrají velmi důležitou roli v pasivní bezpečnosti. Správné nastavení opěrky hlavy může výrazně snížit riziko vážných poranění krční páteře. Sluší se připomenout, že původně hlavové opěrky nebyly povinnou výbavou sedadel v autech a v mnoha případech se dokonce za jejich montáž připlácelo.

 

Opěrka hlavy by měla být zarovnána s temenem hlavy, aby chránila celý krk. To je užitečné zejména v případě nárazu zezadu. V okamžiku silného nárazu se hlava rychle posune dozadu, takže pokud je opěrka správně nastavena, nebude takový posun tak velký, a tím i rozsah zranění bude mnohem menší. Proto je tak důležité správně nastavit a seřídit opěrku hlavy, abyste předešli vážným problémům s krkem v případě nehody.

 

 

Skla

 

Ačkoli nejsou součástí konstrukce vozu, jsou klíčovým prvkem pasivní bezpečnosti vozidla. Skla nám umožňují nejen výhled na silnici a okolí, ale jsou také ochrannou bariérou proti vnějším faktorům a nehodám. Jsou navrženy tak, aby vydržely velké zatížení, aniž by se rozbily, jelikož poškození, které způsobí, může být ještě nebezpečnější než jakákoli jiná část vozu.

 

Čelní sklo je nejdůležitějším sklem v celém vozidle. Bylo navrženo a zkonstruováno tak, aby se v případě srážky neroztříštilo, díky čemu chrání řidiče a cestující před tím, aby se dovnitř dostaly jakékoli prvky, které by mohly způsobit ještě větší škody. Boční okna jsou naopak navržena tak, aby se rozbila a uvolnila energii a v případě převrácení vozu a není-li možné otevření dveří jsou pro cestující jedinou únikovou cestou.

 

Proto je tak důležité pravidelně kontrolovat stav skel v našem vozidle a zajistit, aby byla vždy v perfektním stavu. Dokonce i drobné poškození může oslabit jejich konstrukci a fungování a stát se tak hrozbou pro bezpečnost osob nacházejících se uvnitř vozidla. Při technických prohlídkách je proto třeba věnovat zvláštní pozornost stavu skel a při zjištění poškození je ihned opravit nebo vyměnit, zejména pokud je poškozeno čelní sklo.

eCall

 

Systém eCall, jehož instalace je povinná do všech nových vozů od 31. března 2018, je jedním z nejmodernějších prvků určených k zajištění pasivní bezpečnosti. Je to poslední obranná linie v případě kolize a stejně jako výše zmíněné prvky může zachránit mnoho lidských životů.

 

Přestože vývoj eCall trval déle, než se očekávalo, podařilo se vyvinout efektivní protokol a operační systém. V případě kolize, kdy dojde k aktivaci airbagů, systém okamžitě vyšle tísňové volání na linku 112 a pomůže tak záchranářům navázat kontakt s cestujícími ve vozidle a určit rozsah zranění. Toto připojení je možné díky SIM kartě nainstalované ve voze a umožňuje kontakt pouze s linkami pomoci na evropské úrovni.

 

V případě, že hovor není přijat, systém okamžitě spustí sérii akčních protokolů. Zalarmovány budou zásahové složky jako záchranka, policie a hasiči. Za tímto účelem systém sám poskytne informace o nehodě a poloze vozidla díky GPS, dále technické údaje vozidla a údaje o majiteli a čase události. Díky tomu mohou zdravotnické záchranné týmy zkrátit reakční dobu o 50-60 %, což výrazně ovlivňuje šance na záchranu obětí dopravních nehod.

eCall

I když si nemusíme vždy uvědomovat jejich dopad, prvky pasivní bezpečnosti v našich vozidlech zachraňují životy milionů řidičů a cestujících po celém světě. Přestože se aktivují pouze v případě nejhoršího scénáře, hrají klíčovou roli v předcházení nehodám s tragickými následky, při nichž se mohou obětí stát zranění lidé. Nezapomeňte si proto vždy zapnout bezpečnostní pásy, protože bez nich jsou ostatní prvky k ničemu.

 

Aby byl Váš vůz neustále v bezpečí, je nezbytná pravidelná údržba a kontroly všech těchto součástí. Z tohoto důvodu se před výjezdem na dlouhou cestu vyplatí provést komplexní prohlídku vozu nebo využít služeb profesionálního autoservisu. Nevíte jak na to? Navštivte servis First Stop a my Vám pomůžeme! Čekáme na Vás!

Navrhované články:

 

Absolvujte inspekci vozidla

usměvavý muž v pracovním obleku se zkříženýma rukama

Chcete se dozvědět více? Zpět na všechny Tipy pro pneumatiky